Kinderen socialer door kinderopvang

Kinderen die naar de kinderopvang gaan, zijn beter in staat te communiceren met jongere en oudere kinderen dan kinderen die thuis blijven. Ze hebben eerder in de gaten wat het niveau van de ander is en passen hun communicatiestijl daarop aan. Dit ontdekten onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

De onderzoekers ontwierpen een computerspel voor twee personen. Kinderen van vijf jaar oud kregen te horen dat zij tegen een tweejarig kind óf een vijfjarig kind (een leeftijdgenootje) speelden. De proefpersonen moesten via het scherm aan hun medespeler laten zien waar in het veld eikeltjes voor de eekhoorn lagen. De kinderen konden elkaar niet zien en konden dus niet verbaal met elkaar communiceren. Alleen de vijfjarige proefpersoon wist waar de eikeltjes lagen. Met een vogeltje kon hij of zij op het scherm aangeven waar het andere kind de eikeltjes kon vinden.

Geduld met een dreumes

De vijfjarige proefpersonen bleken prima in staat om in te schatten wie ze tegenover zich hadden en welke aanwijzingen ze het beste aan hun medespelers konden geven. Kinderen die in hun baby-, dreumes en peuterjaren naar de kinderopvang waren gegaan, bleken het best in staat om hun communicatie aan de ander aan te passen. Zo waren ze met hun uitleg veel geduldiger wanneer er een dreumes tegenover hen zat en namen ze langer de tijd om duidelijke aanwijzingen te geven.

Sociale contacten

De onderzoekers keken niet alleen of een kind naar de kinderopvang was geweest, maar ook naar het opleidingsniveau van de ouders en of het kind broertjes of zusjes had. Toch hadden deze oorzaken minder invloed op het communicatieniveau van kinderen dan of ze naar de kinderopvang waren geweest. Volgens de onderzoekers toont dit onderzoek aan dat een grote variëteit aan sociale contacten, zoals kinderen die opdoen in de kinderopvang, leidt tot snellere en betere communicatievaardigheden.

Bron: Kinderopvang Totaal